Otevřený dopis M. Jurečkovi ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji v autobusové dopravě

Publikoval(a) admin dne

Ing. Marián Jurečka
místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 376/1
128 00 Praha 2 – Nové Město

V Praze, dne 2. 4. 2025

Vážený pane místopředsedo vlády,
protože jste vůbec nereagoval na dopis ze dne 28.2.2025, opětovně se na Vás obracíme s žádostí o jednání a neprodlené zahájení nezbytných legislativních kroků směřujících ke zrušení institutu doby čekání mezi spoji tak, jak je definován v § 3 písm. c) nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a dále upraven v § 9a uvedeného nařízení vlády.

Dne 27. 3. 2025 se uskutečnil Sněm předsedů výborů základních organizací OSD, který je nejvyšším orgánem OSD mezi sjezdy a svým usnesením mne pověřil k zaslání otevřeného dopisu k Vašim rukám. Byť jste se zavázal, jako ministr práce a sociálních věcí, svým podpisem k naplnění Memoranda uzavřeného dne 30. 5. 2024, do dnešní doby se tak nestalo. Zrušením zaručených mezd, které jste inicioval a prosadil s účinností od 1. ledna 2025 došlo k významné změně v rámci kolektivního vyjednávání, a zcela se ztratila motivace respektovat pro zaměstnance v hromadné dopravě v závazku veřejné služby určitou výdělkovou úroveňDoba čekání mezi spoji se dle své definice nezapočítává do pracovní doby zaměstnance a jde tedy zcela zjevně o nesoulad v rámci českého právního řádu, ale i směrnic EU. Pro úplnost dodávám, že úprava obsažená v nařízení vlády č. 589/2006 Sb. překračuje zmocnění pro vydání tohoto prováděcího předpisu v § 100 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.

Zkušenosti s uplatňováním tohoto nástroje vypovídají o tom, že se doba čekání mezi spoji zneužívá, tj. jako čekání mezi spoji je vykazována i doba, kdy zaměstnanci reálně vykonávají práci. Tím dochází k umělému a protiprávnímu snižování délky skutečně odpracované doby. Masivní zneužívání doby čekání mezi spoji způsobuje obrovské množství skryté přesčasové práceza kterou zaměstnanci nejsou standardně odměňováni a nezapočítává se do pracovní doby! Tato praxe s sebou kromě negativních sociálních a mzdových důsledků nese i riziko ohrožení života či zdraví cestujících, dalších účastníků silničního provozu, jakož i samotných zaměstnanců a zaměstnankyň. U dlouhodobě přetěžovaných řidičů a řidiček, kterým se stále zhoršují sociální a pracovní podmínky, dramaticky stoupá jejich únava a s tím i možnost vzniku nehody.

Tímto Vás vzhledem k výše uvedenému opakovaně žádám k neodkladnému přijetí kroků směřujících k revizi úpravy doby čekání mezi spoji, tak aby byl tento nástroj buď zcela zrušen, případně bylo zrušeno pravidlo obsažené v § 3 písm. c) nařízení vlády č. 589/2006 Sb., podle něhož se doba čekání mezi spoji nezapočítává do doby výkonu práce.

S pozdravem
Luboš Pomajbík
předseda OSD

Tisková zpráva ze 4. Sněmu předsedů výborů základních organizací OSD

Rozhovor s předsedou OSD na téma autobusové dopravy


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder